Skip to content

Tampereen Kotitorin välittämät kotihoidon palvelut

Lue lisää palveluista klikkaamalla otsikoita
Kotisai­raanhoito

Kotisai­raanhoito

Sairaan­hoidon suunnittelu, toteutus, ohjaus ja neuvonta.
+  Klikkaa otsikoista lisätietoja.

  • Asiakkaan lääkkeiden jakaminen dosettiin sekä lääkkeiden antaminen.
  • Lääkärin määräysten toteutumisen varmis­taminen ja seuranta. Lääkkeiden vaikutusten ja mahdol­listen sivuoi­reiden (haitta­vai­ku­tusten) seuraaminen ja tiedot­taminen lääkärille.
  • Reseptien uusiminen.

  • Eri ammatti­ryhmien ja asiantun­ti­joiden konsul­toiminen ongelma­ti­lan­teissa.
  • Lääkärin avustaminen kotikäynnillä.
  • Kotisai­raan­hoidon toteut­ta­misesta vastaa terveys­kes­kus­lääkäri, joten lääkäri­palvelut eivät kuulu ostettavaan palveluun.

  • Asiakkaan haavanhoito-, diabetes- ja avanne­tar­vik­keiden sekä vaippojen ym. hoitotar­vik­keiden tarpeen arviointi ja tarvik­keiden asiakkaalle toimit­ta­misesta huoleh­timinen.

  • Esimerkiksi verensokerin ja verenpaineen seuraaminen mittaamalla. Virtsa­ne­ri­tyksen ja vatsan­toi­minnan seuraaminen. Turvotusten seuraaminen havain­noimalla raajatur­vo­tuksia. Kipujen tarkkai­leminen. Painon seuraaminen. Erilaisten oireiden tarkkai­leminen, kuten kaatuminen, huimaus, sekavuus, muistin ym. tarkkai­leminen.
Kotipalvelu

Kotipalvelu

Kotipalvelun suunnittelu ja toteutus.
+  Klikkaa otsikoista lisätietoja.

  • Asiakkaan peseminen ja/tai avustaminen esim. aamu- ja iltape­suissa sekä suuhygie­niassa.
  • Asiakaan avustaminen pukeutu­misessa ja riisumisessa.
  • Hiusten kampaaminen ja laittaminen sekä parranajo.
  • Asiakkaan avustaminen wc-asioissa.
  • Asiakkaan kuulolaitteen huoltaminen ja paikalleen asettaminen.
  • Aamu-, ilta- ja/tai välipalojen valmis­taminen sekä lounaan ja päivällisen lämmit­täminen ja/tai valmis­taminen.
  • Tarvit­taessa asiakkaan avustaminen syömisessä ja juomisessa.
  • Asiakkaan peruse­lin­tar­vik­keista huoleh­timinen sekä avustaminen kauppa­ti­lauksen tekemisessä. Asiakkaan nestey­tyksen tarkkailu. Ravintoon ja ruokava­lioihin liittyvä ohjaaminen.
  • Tarvit­taessa lääkkeiden antaminen asiakkaalle valvotusti.
  • Ylläpi­to­sii­vouksesta huoleh­timinen (mm. imurointi, kostea pyyhintä, wc:n pesu, keittiön siivous, tiskaus ja roskien ulos vienti.
  • Vuoteen kunnos­taminen.
  • Pyykkien laittaminen pesuko­neeseen ja kuivumaan ripustaminen tai pesulaan toimit­taminen.
  • Turvapu­helimen, ovivahdin, hellavahdin, kaatumis­vahdin, turvaran­nekkeen, asianmu­kaisten apuväli­neiden ja palohä­lyttimen toiminnan tarkis­taminen.
  • Opastaminen, neuvonta ja avustaminen apuväli­neiden hankinnassa ja niiden käytössä (tarvit­taessa apuna fysiote­ra­peutti) sekä kodin muutos­töihin liittyvissä asioissa.
  • Esteettömän kulun varmis­taminen, (esim. matot, luikkaat lattiat, portaat) valais­tuksen ja lieden ym. sähkölait­teiden tarkis­taminen.
  • Asiakkaan henkinen tukeminen ja kannus­taminen kuunte­lemalla ja olemalla läsnä.
  • Fyysisten ja psyykkisten huolien ja ongelmien huomioiminen ja seuraaminen havain­noimalla asiakasta. Asiakkaan kanssa keskus­te­leminen ja asiakkaan tukeminen arjen asioissa sekä ongelma­ti­lan­teissa.
  • Kuntouttava työote ja asiakkaan toimin­takyvyn ylläpi­täminen.
  • Yhteistyö omaisten, tukipal­ve­luiden tuottajien ja muiden hoitoon osallis­tuvien tahojen kanssa (mm. henkilö­koh­taiset avustajat, edunvalvojat).

Ota yhteys, soita, asioi sähköisesti tai käy Kotitorilla

Yhteystiedot-module-image

Yhteys­tiedot

03 5656 5700
Arkisin 8.00–16.30

Frenckel­li­naukio 2 B, 33101 Tampere
Arkisin klo 9.00–16.00